Kezelések

• Idegmobilizáció
    részletek...

Műtét utáni rehabilitáció

Egy mozgásszervi műtétet követő rehabilitáció elengedhetetlen eleme a gyógytorna. A gyógytornász az adott műtétre írt protokollt követve építi fel a terápiát, mely során egyaránt fontos a szövetek regenerációjának elősegítése és a megfelelő mértékű izomerősítés. Emiatt a rehabilitáció kezdeti szakaszában nagyobb hangsúlyt kapnak a lágyrész kezelések (hegszövet kezelése, feszes izmok oldása), melyek helyét egyre inkább átveszik a specifikus izomerősítő gyakorlatok, szükség esetén a sportspecifikus tréning. Az egyszerű, izolált izomerősítő gyakorlatoktól jutunk el a komplex, funkcionális erősítésig, melyeket nyújtó gyakorlatokkal egészítünk ki. A következményesen kialakult aszimmetriák kezelésére manuálterápiát alkalmazunk.

Manuálterápia

A manuálterápia kézzel végzett diagnosztikus és terápiás fogásoknak az együttese, a mozgásszervi panaszok egy speciális kezelési módszere. A módszerrel a reverzibilis, tehát visszafordítható eltérések kezelhetők. A részletes betegvizsgálat része az alapos kikérdezés, mely után tartáselemzés, majd a páciens kötőszöveti rendszerének, izmainak és ízületeinek feltérképezése következik. A vizsgálat során a fájdalmat kiváltó okot keressük, ezért fontos a folyamatos kommunikáció pácienseinkkel, a megfelelő fogás alkalmazása, és az újratesztelés. A manuálterápia eszköztárába több technika is tartozik; a manuális fogások irányulhatnak nagyobb részben az izom-kötőszöveti rendszerre, vagy az ízületekre. A terapeuta a pácienshez adaptálva hozza létre speciális műfogást, mellyel csökken a fájdalom, az ízületi mozgásbeszűkülés, végeredményben szabadabbá válik a mozgás. Annak érdekében, hogy a terapeuta által elért helyzetet fenntartsuk, otthon elvégezhető, a problémás területre ható nyújtó, illetve erősítő gyakorlatokat kap a páciens.

McKenzie módszer – MDT módszer

A Mechanikai Diagnózis és Terápia (MDT) Módszere Robin McKenzie új-zélandi gyógytornász nevéhez fűződik. A módszert az 1980-as években fejlesztette ki, és azóta is a világ számos pontján használják. A tudományos alapokon fekvő tesztelési módszer lehetőséget ad a terapeutának a gerinc-, illetve végtagproblémák pontos felmérésére. Leginkább derékfájdalom, nyakfájdalom, porckorong kiboltosulás (protrusio), illetve gerincsérv esetén alkalmazzuk. A módszer biztonságos, használatával a kitüremkedések és még a kisugárzó fájdalmat adó gerincsérvek is hatékonyak kezelhetőek. A McKenzie-féle tesztelés során egy fájdalmat enyhítő mozgásirányt derítünk fel, mely otthoni alkalmazásával a páciens aktívan hozzátesz gyógyulásához. Kiegészítésképp triggerpont terápiát és manuálterápiát alkalmazunk.

Triggerpont terápia

A triggerpont terápia alkalmazása során a terapeuta kisebb-nagyobb csomóként tapintható, feszes rostokat keres az izomban, melyek lokális, vagy kisugárzó fájdalmat is adhatnak. Ezek a pontok azon kívül, hogy fájdalmat okoznak, fenntartják az izmok feszesebb állapotát, kezelésük nélkül kevésbé hatékonyan állítható helyre az izomegyensúly. A triggerpontok kezelése előtt a környező területet előkészítjük masszázsfogásokkal. A triggerpontok oldásának érdekében egy kompressziós erőt alkalmazunk, mely nyomást 60-90 másodpercig tartunk fenn, hatására a kisugárzás és a fájdalom enyhül, az izom lazul.  A terápia bizonyos fokú fájdalmat okoz, azonban ez inkább a „jó fájdalom” kategóriába sorolt, enyhülést hozó fájdalom. Kisugárzással rendelkező triggerpontok akár gerincsérvhez, vagy belső szervi problémához köthető, ahhoz hasonló fájdalmakat is okozhatnak.

Idegmobilizáció

A perifériás idegek mobilizálására többféle kórkép esetén lehet szükség, ilyenek a különböző alagút szindrómák (pl. Carpal-tunnel, TOS), gerincsérv miatti idegérintettség, végtag zsibbadások. A technika során az idegi szövetet és a környező struktúrákat kezeljük, hogy a nyomás alá került, mozgásában akadályozott perifériás ideget felszabadítsuk. A technika fontos részét képezi az önterápia, melynek elősegítésére a megfelelő idegmobilizációs, otthon is könnyedén alkalmazható feladatot választjuk ki.