Nyugati masszázs technikák

Svédmasszázs

A svédmasszázs a masszázs egyik – Európában legelterjedtebb – fajtája. Ez az alapja a gyógymasszázsnak és a sportmasszázsnak, szegment-masszázsnak is, melyek a svédmasszázs fogásait használják.

Célja a helyi keringés fokozása. A vérellátás javulása a bőr rugalmasságát is javítja, az izmok vérellátása is fokozódik, ezeken kívül kedvezően hat a légzőközpontra és a vegetatív idegrendszerre is.
részletek...

A svédmasszázs kézzel végzett, az emberi szervezetet mechanikai ingerek által befolyásoló kezelési technika. Egyes keleti masszázsoktól eltérően közvetlen fiziológiai hatásokra épít, ám a személyes törődés érzete a lelki egészségnek is jót tesz. A masszázst ruhátlan testfelületen, vivőanyaggal (krém) vagy anélkül végzik. Az éppen nem kezelt testrészeket betakarják. A vendég jellemzően masszázságyon fekszik vagy masszázsszéken ül. Lehet masszírozni közönséges ágyon és földön is, ám ez a masszőr számára jobban megterhelő.

Mire jó a svédmasszázs?

• Stresszoldás, lazítás
  • Görcsoldás
  • Fájdalomcsillapítás
  • A bőr, a keringés, a nyirokrendszer állapotának javítása
  • Általános közérzetjavítás
  • Krónikus fáradtság ellen
  • A teljesítőképesség fokozása, az izmok állapotának javítása
  • Baleset, műtét utáni rehabilitáció
  • A mozgásbeszűkülések kezelése
  • Egyes fejfájások kezelése
  • Pszichoszomatikus eredetű panaszok (görcsök, emésztési problémák) kezelése
  • Krónikus gyulladások
  • Ortopédiai megbetegedések kezelése (pl. lúdtalp, discopathiák, csípőficam)
  • Reumatológiai megbetegedések kezelése (pl. PHS, Bechterew-kór, lumbágó, isiász, arthrosisok)
  • Belgyógyászati megbetegedések kezelése (pl. székrekedés, tüdőgyulladás, keringési zavarok)
  • Ideggyógyászati megbetegedések rehabilitációja (pl. stroke utáni állapot, paresis, trigeminus neuralgia)
  • Végtagödéma kezelése
  • Betegségek, állapotromlás megelőzése (pl. tartósan fekvő betegnél a tüdőgyulladás és az izomsorvadás megelőzése, vagy gipszelt végtagnál a gipsz alatti izmok sorvadása ellen a konszenzuális hatás révén)

A betegségek kezelése magasabb szinten már a gyógymasszázs, illetve a nyirokmasszázs körébe tartozik. Kétséges esetben a svédmasszőrnek is orvosi véleményt kell kérnie.

Mikor nem szabad masszírozni?

Az alábbi listában szereplő tényezők egy része teljes ellenjavallat, azaz az ilyen problémában szenvedő embert nem szabad masszírozni. Más részük csak egyes testtájak masszázsát, vagy pedig egyes fogások alkalmazását zárja ki, de nem a masszírozást általában, illetve orvosi szakvélemény beszerzését teheti indokolttá.

• Láz (ez a legrégebbi ismert kontraindikáció, már Hippokratész is írt róla)
  • Fertőző betegség (kiemelten a fertőző bőrbetegségek)
  • Akut gyulladás
  • Daganatos betegség (a végstádium kivételével)
  • Friss trauma, műtét utáni állapot
  • Hámhiány
  • Vérzékenység, illetve véralvadásgátló gyógyszer szedése
  • Rheumatoid arthritis aktív fázisa
  • Előrehaladott csontritkulás
  • Be nem állított magas vérnyomás
  • Ízületi instabilitás
  • Egyes szív- és keringési problémák
  • Visszeresség (az érintett végtagot nem szabad masszírozni, de máshol lehet)
  • Legyengült, alkoholos, beszámíthatatlan állapot
  • Terhesség – nem általános kizáró ok, egyes időszakok és egyes testtájak ellenjavalltak, megváltozik a fogások erőssége és jellege, és nem lehet a szokott módon fektetni a vendéget.
  • Menstruáció – a masszázs keringésfokozó hatása erősíti a vérzést, a görcsoldó, fájdalomcsillapító hatása pedig megkönnyíti a menstruáció elviselését, ezért a masszázs egyéni mérlegelést és döntést igényel.